انواع ریورب و کاربردهای آنها

موسیقی بدون ریورب غیرممکن است. هر فضایی که در آن موسیقی به صورت زنده اجرا یا ضبط می‌شود، داستان شنیداری خاص خود را از طریق بازتاب امواج صدا (ریورب – Reverb) یا انعکاس آن‌ها روی سطوح موجود در آن فضا تعریف می‌کند.

 

تمام موسیقی‌هایی که می‌شنوید و دوست دارید، با دقت انتخاب ریورب فیزیکی یا دیجیتالی خود را تنظیم می‌کنند تا بهترین صدا و شخصیت ممکن را به نمایش بگذارند. من انواع مختلف ریورب را بررسی خواهیم کرد تا شما نیز بتوانید با انتخاب درست ریورب، بهترین ویژگی‌های صدای خود را به نمایش بگذارید.

 

ریورب‌ روم یا Room

ریورب‌ روم یا Room

ریورب‌های روم شبیه‌سازی فضاهای کوچک و ساده‌ی آکوستیکی هستند که با دو مجموعه دیوار موازی و سطوح بازتابنده (مانند یک اتاق نشیمن) مشخص می‌شوند. این ویژگی‌ها به آن‌ها احساس آشنایی و صمیمیت می‌دهند، گویی نوازنده در مقابل شما در حال نواختن است. نکته‌ی قابل توجه این است که ریورب‌های روم، نقص‌های طبیعی اتاق‌های معمولی مانند رزونانس‌ها، پژواک‌ها و زنگ‌ها را نیز شبیه‌سازی می‌کنند.

این نوع ریورب، حس فضای ظریف‌تری را ارائه می‌دهد که به صدا گرما و رنگ می‌بخشد. این ریورب با انواع مختلف سازها – آواز، پیانو، گیتار یا درامز – به خوبی کار می‌کند، اما اگر به طور مکرر استفاده شود، می‌تواند باعث ایجاد انباشت ناخواسته در فرکانس‌های پایین شود.

ریورب‌های روم زمانی درخشش دارند که به سیگنال‌های خشک (صدایی با ریورب بسیار کم یا بدون ریورب) اضافه می‌شوند، زیرا آن‌ها صدای ساده را به صدایی غنی از شخصیت تبدیل می‌کنند. همچنین می‌توانید از ریورب‌های روم روی بسیاری یا تمام سازهای خود استفاده کنید تا احساس انسجام ایجاد کنید که گویی همه آن‌ها در یک فضا نواخته شده‌اند.

 

 

ریورب‌ هال یا Hall

ریورب‌های هال یا Hall

ریورب‌های هال با ریورب‌های روم متفاوت هستند زیرا آن‌ها سالن‌های کنسرت را شبیه‌سازی می‌کنند. چنین فضاهای فیزیکی طوری طراحی شده‌اند که تجربه کلی شنیداری را از طریق فضاهای باز وسیع خود که بازتاب‌های صدا را به زیبایی حفظ می‌کنند، ارتقا می‌دهند. در حالی که ریورب‌های روم زمان فروپاشی کوتاهی دارند (زمان لازم برای پایان یافتن بازتاب‌های صدا)، ریورب‌های هال ممکن است زمان فروپاشی چند ثانیه‌ای داشته باشند. می‌توانید از این ویژگی به طور کامل استفاده کنید تا احساس لطیف و کلاسیک به پیانوها و سایر قسمت‌های غیر ریتمیک پروژه اضافه کنید.

استفاده بیش از حد از ریورب هال می‌تواند باعث ایجاد یک میکس شسته شده و نامشخص شود. در پروژه‌های چند قسمتی، سعی کنید استفاده از ریورب‌های هال را به یک یا دو ترک محدود کنید تا از، از دست دادن وضوح در میکس خود جلوگیری کنید.

 

 

ریورب‌ چمبر یا Chamber

ریورب‌های چمبر یا Chamber

ریورب‌های چمبر به عنوان نتیجه‌ای از تلاش برای تقلید از شکوه سالن‌های کنسرت بسیار بازتابنده صدا به وجود آمدند. این امر منجر به ایجاد اتاق‌های کوچک و بسیار بازتابنده، مانند راهرو یا پله‌ها، با یک بلندگو و میکروفون شد.

یک سیگنال صوتی با بلندگو تقویت می‌شود و تمام بازتاب‌ها توسط میکروفون قبل از بازگشت به کنسول میکسینگ دریافت می‌شود. نتیجه یک ریورب است که وضوح و ضخامت را حفظ می‌کند در حالی که شخصیت صوتی کمتری نسبت به ریورب روم یا هال اضافه می‌کند. این باعث می‌شود آن‌ها برای کاربردهای شفاف‌تر ریورب مناسب باشند.

ریورب‌های چمبر روی انواع مختلف سازها، چه اصلی یا بکینگ ترک‌ها، به خوبی کار می‌کنند. آن‌ها یک نوع خاص از بافت را با حضور بیشتر در قسمت پایانی افکت ریورب (دم) اضافه می‌کنند.

 

 

ریورب‌های آمبیانت یا Ambient

ریورب‌های آمبیانت یا Ambient

ریورب‌های آمبیانت با زمان‌های فروپاشی بسیار کوتاه، گاهی تا نیم ثانیه، و سطح بالایی از شفافیت (لمس بسیار ظریفی به سیگنال خشک) مشخص می‌شوند.

این نوع ریورب معمولاً روی چندین لاین یا کل میکس استفاده می‌شود تا حس انسجام به همه ترک‌ها بدهد. این کار را با ایجاد احساس در شما انجام می‌دهد که همه سازهای شما در یک فضا ضبط شده‌اند. در اصل، ریورب‌های آمبیانت یک ریورب کوتاه و واضح را ارائه می‌دهند که برای چسباندن میکس شما عالی است.

 

 

ریورب‌ پلیت یا Plate

"</p

ریورب‌های پلیت با ریورب‌هایی که تاکنون بررسی کردیم متفاوت هستند زیرا آن‌ها ریورب‌های مصنوعی نیستند که بر اساس شبیه‌سازی یک فضای آکوستیکی ساخته شده‌اند. ریورب‌های پلیت با استفاده از یک درایور مغناطیسی برای لرزاندن یک ورق بزرگ فلزی کار می‌کنند. سپس ارتعاشات حاصل با یک میکروفون دریافت می‌شوند.

به دلیل روش متفاوت ارتعاش صدا در فلز، حضور و فرکانس‌های بالاتر در ابتدای افکت ریورب تقویت می‌شوند در حالی که فرکانس‌های پایین‌تر به سمت انتهای دم ریورب نرم‌تر می‌شوند.

این ریورب بهترین عملکرد را روی اسنیر، آواز و سایر عناصر صدای خود که می‌خواهید در میکس خود تأکید کنید، دارد.

 

 

ریورب‌های اسپرینگ یا Spring

ریورب‌های اسپرینگ یا Spring

ریورب‌های اسپرینگ نوع دیگری از ریورب مصنوعی هستند که بازتاب‌های صوتی تولید شده پس از استفاده از یک ترانسدیوسر برای لرزاندن فنرها را دریافت می‌کنند. این نوع ریورب را می‌توان در تقویت‌کننده‌های گیتار و در مخازن فنر در استودیوها یافت.

صدای تولید شده توسط این بازتاب‌ها دارای کیفیت فلزی است که هم رزونانس و هم احساس وینتیج اضافه می‌کند. ریورب‌های اسپرینگ بهترین عملکرد را روی گیتارهایی که به دنبال سبک وینتیج هستند دارند، گرچه می‌توانید با صدای منحصر به فرد خود روی سایر سازها نیز آزمایش کنید.

 

 

ریورب‌ غیرخطی یا Non-Linear

"</p

ریورب‌های غیرخطی با تمام ریورب‌های قبلی متفاوت هستند زیرا آن‌ها الگوی منظم کاهش تدریجی تا سکوت را دنبال نمی‌کنند. چه از ریورب گیت دار، افکت ریورب معکوس یا برخی از انواع دیگر استفاده کنید، ریورب‌های غیرخطی می‌توانند جلوه‌های صوتی و فضایی منحصر به فردی اضافه کنند.

این نوع ریورب می‌تواند برای انتقال‌ها عالی باشد و حتی می‌تواند کمی شخصیت به یک آواز اصلی اضافه کند. در اینجا، آزمایش می‌تواند پاداش‌های زیادی به همراه داشته باشد.

 

 

طراحی فضای صوتی

تولید صدا تقریباً همیشه با ریورب همراه است. این باعث می‌شود انتخاب ریورب مناسب مهم باشد تا بتوانید به اهداف صوتی خود دست پیدا کنید.

برای رنگ و صمیمیت بیشتر از ریورب‌های روم و برای اثر چسبنده تمیز از ریورب‌های آمبیانت استفاده کنید. زمانی که به دنبال صداهای گسترده و طولانی مدت هستید از ریورب‌های هال و برای یک افکت شفاف‌تر و ضخیم‌تر از ریورب‌های چمبر استفاده کنید. شخصیت‌های منحصر به فرد پلیت، اسپرینگ و ریورب‌های غیرخطی را اضافه کنید و شما یک ابزار فضایی برای هر زمینه صوتی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع ریورب و کاربردهای آنها