چه زمانی از Attack سریع استفاده کنیم؟

اخیراً یک سوال عالی دریافت کردم: “چه زمانی باید از زمان Attack سریع کمپرسور استفاده کنم؟” این یکی از مواردی است که ممکن است ساده به نظر برسد. اما دانستن اینکه چه زمانی باید Attack سریع را تنظیم کنید، می‌تواند تفاوت بزرگی در میکس‌های شما ایجاد کند.

 

بنابراین فکر کردم، چرا آن را برای شما تجزیه نکنم؟ امروز، ما به چهار سناریوی کلیدی می‌پردازیم که در آن‌ها استفاده از زمان Attack سریع می‌تواند واقعاً میکس شما را به سطح بعدی برساند.

 

پارامتر Attack چیست؟

خوب، قبل از اینکه به سناریوهای خاص بپردازیم، بیایید سرعت Attack را تجزیه کنیم. به زبان ساده، Attack سرعت واکنش کمپرسور به صدای ورودی پس از عبور سیگنال از آستانه است. به عبارت دیگر، این مدت زمانی است که کمپرسور برای شروع کار خود – کاهش بهره – طول می‌کشد.

Attack سریع به این معنی است که کمپرسور تقریباً بلافاصله شروع به کار می‌کند و بلافاصله ترانزینت‌ها را مهار می‌کند. از طرف دیگر، Attack آهسته اجازه می‌دهد تا بخشی از ترانزینت اولیه قبل از شروع کار کمپرسور عبور کند. هر دو می‌توانند در موقعیت‌های مختلف مفید باشند. اما امروز ما بر زمانی تمرکز می‌کنیم که می‌خواهید از Attack سریع برای شکل دادن به صدای خود و کنترل این ترانزینت‌ها استفاده کنید.

 

 

سناریو 1: درام‌ها

بیایید با واضح‌ترین مثال شروع کنیم. درام‌ها پر از ترانزینت هستند، به‌ویژه عناصر مانند اسنیر و کیک، و Attack سریع می‌تواند به شما کمک کند تا این قله‌ها را مهار کنید تا صدای کنترل‌شده‌تری داشته باشید.

برای این مثال، از کمپرسور Neutron و یا FabFilter Pro C استفاده می‌کنم. این عالی است زیرا می‌توانید ببینید که فشرده سازی چگونه روی سیگنال شما کار می‌کند. اول، من با Attack متوسط و نسبت 4:1 شروع می‌کنم و کمی فشرده سازی روی یک لوپ درام انجام می‌دهم. حدود 4 دسی‌بل را کم می‌کند. اما همچنان ترانزینت‌ها را از دست می‌دهد، که معمولاً چیزی است که می‌خواهید. با این حال، اگر به دنبال آن صدای پرخاشگرانه و رو به جلو هستید، اینجاست که Attack سریع وارد می‌شود.

Attack را پایین بیاورم و می‌توانید بلافاصله بشنوید که چگونه کل احساس درام‌ها را تغییر می‌دهد. همه چیز بسیار پانچی و پرخاشگر می‌شود. این به‌ویژه در فشرده سازی موازی هم مفید است، جایی که سیگنال فوق فشرده را با سیگنال اصلی ترکیب می‌کنید تا دینامیک را حفظ کنید اما پانچ اضافی اضافه کنید.

Attack سریع روی درام‌ها عالی است زمانی که نیاز دارید اسنیر یا کیک از میان میکس برش بخورد و بیرون بزند به‌ویژه در ژانرهایی مانند راک یا EDM. فقط مراقب باشید که خیلی سریع نروید – اگر کمتر از 5 میلی‌ثانیه هستید، ممکن است شروع به تحریف سیگنال کنید. اما زمانی که درست استفاده شود، این درام‌ها را جلو و وسط می‌آورد و به آن‌ها آن انرژی رو در رو را می‌دهد.

 

 

سناریو 2: بیس

خطوط ببس می‌توانند مشکل باشند زیرا دینامیک یک نوازنده می‌تواند گاهی در همه جا باشد – برخی از نت‌ها خیلی سخت ضربه می‌زنند، برخی دیگر خیلی نرم هستند. Attack سریع می‌تواند واقعاً کمک کند تا همه چیز را هم سطح کند و باعث شود بیس در میکس ثابت‌تر بنشیند.

در این مثال، من یک خط باس دارم که برخی از نت‌ها بیشتر از بقیه بیرون می‌آیند. بدون هیچ فشرده‌سازی، متوجه خواهید شد که نت‌های دوم و آخر بلندتر از بقیه هستند. اگر کمی فشرده سازی با زمان Attack متوسط اضافه کنم، کمک می‌کند، اما برای مهار این قله‌ها کافی نیست.

اینجاست که Attack سریع می‌درخشد. من Attack را تا حدود 6 میلی‌ثانیه پایین می‌آورم، و ناگهان همه چیز بسیار یکنواخت‌تر احساس می‌شود. اگر آن را خیلی دور ببرید ممکن است کمی اعوجاج متوجه شوید، اما زمانی که به درستی استفاده شود، Attack سریع می‌تواند این ناسازگاری‌ها را بدون کشتن فضای اجرا صاف کند.

بنابراین، اگر یک قسمت بیس دارید که در همه جا می‌پرد، Attack سریع می‌تواند یک راه عالی برای سفت کردن چیزها و اطمینان از اینکه انتهای پایین در میکس شما پایدار است، باشد.

 

 

سناریو 3: وُکال

اکنون، بیایید در مورد وُکال‌ها صحبت کنیم. یکی از مهم‌ترین عناصر در هر میکس. ممکن است بدون اینکه حتی متوجه شوید، از زمان Attack سریع روی وُکال‌ها استفاده کرده باشید. یک مثال عالی کمپرسور 1176 است که به داشتن یک Attack فوق سریع، حتی در کندترین تنظیم خود، شناخته شده است.

در این مثال، من یک ترک وُکال دارم. بدون فشرده سازی، ترانزینت‌ها در همه جا هستند. اما وقتی 1176 را روشن می‌کنم، حتی با Attack متوسط، شروع به جمع کردن این ترانزینت‌ها و آوردن وُکال بیشتر به جلو می‌کند.

اکنون، بیایید زمان Attack را تا انتها پایین بیاوریم تا فشرده سازی فوق سریع را داشته باشیم. خواهید شنید که چگونه وُکال را حتی بیشتر سفت می‌کند و این ترانزینت‌های تیز را مهار می‌کند. اگرچه ممکن است همیشه نخواهید به این حد افراطی بروید، اما این یک تکنیک محبوب در میکس وُکال است. به‌ویژه اگر می‌خواهید وُکال‌های شما درست روی بالای میکس قرار بگیرند.

ترفند دیگر استفاده از Attack سریع در فشرده سازی موازی است. شما وُکال فشرده شده را با اصل ترکیب می‌کنید، بنابراین هم دینامیک طبیعی را حفظ می‌کنید و هم صدای رو به جلو و صیقلی را دریافت می‌کنید. حمله سریع روی وُکال نیز یک جزء کلیدی در دی‌اسینگ است. جایی که با فشرده سازی سریع روی فرکانس‌های بالا، صدای خشن “سین” را کنترل می‌کنید.

 

 

سناریو 4: دی‌اسینگ De-essing

بیایید با حوزه دیگری که Attack سریع در آن نقش دارد – دی‌اسینگ – پست را جمع‌بندی کنیم. ممکن است به این شکل فکر نکنید، اما یک دی‌اسر در واقع فقط یک کمپرسور با Attack سریع و Release سریع است که فرکانس‌های بالای خاصی را هدف قرار می‌دهد تا صدای خشن “سین” در وُکال‌ها را مهار کند.

در این مثال، از Ozone 11’s Dynamics module به عنوان یک دی‌اسر استفاده می‌کنم. این تنظیم شده است تا فقط فرکانس‌های بالاتری را که معمولاً در آن سیبیلانسی وجود دارد، فشرده کند. با release و Release سریع، تقریباً بلافاصله این صداهای تیز “سین” را مهار می‌کند. بدون آن، خواهید شنید که چگونه این صداهای “سین” بیرون می‌آیند و حواس‌پرتی ایجاد می‌کنند. با این حال، وقتی آن را روشن می‌کنم، همه چیز را صاف می‌کند و وُکال طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

Attack سریع برای دی‌اسینگ بسیار مهم است. زیرا شما نیاز دارید که کمپرسور این ترانزینت‌های سریع را در فرکانس‌های بالا بدون تأثیر بیش از حد روی بقیه وُکال بگیرد.

 

 

نتیجه گیری

Attack سریع می‌توانند یک ابزار قدرتمند در زرادخانه میکسینگ و مسترینگ شما باشند، زمانی که به درستی استفاده شوند. چه بخواهید ترانزینت‌های درام را مهار کنید، یک اجرای بیس را یکنواخت کنید، وُکال‌ها را سفت کنید یا با دی‌اسینگ صدای خشن “سین” را مهار کنید، فشرده سازی با Attack سریع به شما کنترل می‌دهد تا میکس خود را دقیقاً همانطور که می‌خواهید شکل دهید.

اما مانند هر ابزاری، همه چیز در مورد تعادل است. Attack خیلی سریع ممکن است شروع به تحریف سیگنال یا کشتن دینامیک طبیعی کنید. با این حال، زمانی که به درستی استفاده شود، به شما کمک می‌کنند تا ترانزینت‌ها را کنترل کنید. ریتم‌ها را سفت کنید و عملکردهای دینامیک را در کل میکس خود مدیریت کنید.

امیدوارم این پست برای شما مفید بوده باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه زمانی از Attack سریع استفاده کنیم؟